Get in touch
555-555-5555
mymail@mailservice.com

Hvad kan vi 

hjælpe dig med?


næsten alt

Rådgivning på trin 1 omfatter stort set alle retsområder 

Vi kan hjælpe dig med næsten alle sagsområder, herunder blandt andet rådgivning om:

  • Lejeforhold, herunder fraflytningsopgør, opsigelse og ophævelse, gennemgang af kontrakt
  • Separation, skilsmisse, bodeling, underholdsbidrag m.v.
  • Forældremyndighed og samvær
  • Samlivsforhold
  • Skiftesager og arveforhold, herunder viden om ægtepagter og testamenter
  • Sociale sager og klager over offentlige myndigheders afgørelser
  • Opholdssager både i henhold til udlændingeloven, EU-retten og associeringsaftalen
  • Statsborgerskabssager
  • Ansættelsesret, afskedigelse, feriepenge
  • Erstatningssager ved tilskadekomst, vold, fejlbehandling
  • Forsikringssager
  • Forbrugerkøb
  • Kontraktforhold
  • Gældsforhold, fogedsager og gældssanering

Hvis din henvendelse vedrører følgende sagsområder, begrænses vores bistand sig til grundlæggende mundtlig rådgivning:

  • Spørgsmål af overvejende erhvervsmæssig karakter, såfremt du fortsat er aktiv erhvervsdrivende
  • Strafferet, hvor du er tiltalt eller sigtet i en straffesag
  • Injuriesager


quotesArtboard 1 copy 2

Retshjælpen kan IKKE være behjælpelig med oprettelse og udarbejdelse af dokumenter såsom testamenter, ægtepagter, bodelingsoverenskomster m.m. Endvidere hjælper vi ikke med udfyldelse af selvangivelser.

Hvem kan  hjælp?

Som udgangspunkt alle...

Retshjælpen yder rådgivning på tre trin. Som udgangspunkt kan alle, uanset indkomstforhold, henvende sig til retshjælpen og få rådgivning til løsning af en juridisk problemstilling.

Trin     1


Trin 1 er grundlæggende mundtlig rådgivning, hvor du kan blive vejledt om dine rettigheder og muligheder ved en vurdering af dit juridiske problem. Rådgivningen er dit grundlag for at vurdere, om du vil gå videre med din sag, samt hvis det er tilfældet, hvordan du kommer videre med sagen.

Vi vil forsøge at yde hjælp til selvhjælp, så de, som selv er i stand til det, får vejledning til, hvordan de kommer videre med deres sag.


I nogle tilfælde vil vi tilbyde yderligere rådgivning på trin 2 eller 3. I andre tilfælde vil vi henvise til relevante offentlige myndigheder eller advokat.

Rådgivning på trin 1 vil typisk være anonym rådgivning og gratis for alle, uanset indkomstforhold.  

Trin      2 - 3

 

Trin 2 og 3 omfatter rådgivning samt egentlig sagsbehandling, herunder korrespondance med modparter, ansøgning om fri proces, processkrifter i småsager, udarbejdelse af betalingspåkrav, samt indgivelse af klage over en offentlig myndigheds afgørelse.

Trin 3 kan også omfatte yderligere rådgivning, der gives med henblik på at opnå en forligsmæssig løsning af en tvist.


Trin 2 og 3 rådgivning gives som udgangspunkt kun, hvis du opfylder de økonomiske betingelser for fri proces. Se satserne her.


 

Beløbsgrænserne for fri proces pr. 1. januar 2025

Ansøger Beløb
Enlig 385.000 kr.
Ægteskab/samlevende 490.000 kr.
Forhøjelse for hvert barn 67.000 kr.

Når vi skal finde ud af, om du kan få gratis retshjælp på trin 2 eller 3, ser vi på dine indtægter.

Vi ser på:


  1. Lønindkomst: Penge tjent fra arbejde.
  2. Investeringer: Indtægter fra renter, aktier, og penge fra udlandet. Hvis disse investeringer har givet et tab, bliver det ikke trukket fra din samlede indkomst.


For par, tæller et fælles tab kun, hvis de sammen har tabt penge på disse investeringer.



Læs mere

Hvilke dokumenter skal du medbringe til samtalen?

For bedst muligt at kunne rådgive dig i din sag, anbefaler vi at du medbringer relevante dokumenter/papirer til din individuelle samtale hos Aarhus Retshjælp. Det vil hjælpe din rådgiver til at give dig den bedst mulige rådgivning.


Du kan medbringe dine dokumenter på din mobil, tablet eller computer samt som fysiske dokumenter.


Nedenfor har vi oplistet nogle typiske eksempler på relevante dokumenter og papirer, som kan være nyttige at have med til samtalen. Vær opmærksom på, at der kan være andre dokumenter, som også er relevante, selvom de ikke står på listen. Hvis du tror, et dokument kan være vigtigt for din sag, så tag det med for en sikkerheds skyld.



Vi anbefaler, at du medbringer dit MitID, så vi nemt kan finde de oplysninger, der er relevante for din sag, og give dig den mest præcise rådgivning.


Tjekliste til dokumenter


  • Ansættelsesret

    • Tillæg til ansættelseskontrakt
    • Ny ansættelseskontrakt
    • Andre aftaler/kontrakter relateret til ansættelsesforholdet
    • Opsigelsesskrivelse
    • Bortvisningsskrivelse
    • Fritstillingsskrivelse
    • Skriftlig korrespondance/kommunikation mellem sagens parter
  • Arveret

    • Testamente
    • Tillæg/kodicil til testamente
    • Tilbagekaldelse af testamente
    • Arveafkald
    • Formueoversigt/aktivoversigt
    • Afgørelse/dom 
    • Skriftlig korrespondance/kommunikation mellem sagens part
  • Inkasso/gæld

    • Påkravsskrivelse (brev med krav eller anmodning om at betale)
    • Rykkerskrivelse(r) (inkassofirma rykker for betaling)
    • Inkassoskrivelse (brev om at din gæld vil overgå til inkasso)
    • Aftaledokument/kontrakt (gældsbrev)
    • Dokumentationsgrundlag fra modpart eller “dokumentation for din gæld fra modparten”
    • Frivilligt forlig (aftale)
    • Skriftlig korrespondance/kommunikation mellem sagens parter
  • Lejeret

    • Lejekontrakt
    • Tillæg til lejekontrakt
    • Ny lejekontrakt
    • Andre aftaler/kontrakter lejeforholdet
    • Påkravsskrivelse og rykkerskrivelser 
    • Ophævelsesskrivelse eller “Brev om ophævelse af lejeforholdet”
    • Fraflytningsopgørelse
    • Husorden
    • Afgørelse/dom 
    • Al korrespondance/kommunikation med din udlejer/lejer
  • Kontraktforhold

    • Den pågældende kontrakt/det pågældende aftaledokument
    • Tillæg (allonge) til kontrakten/aftaledokumentet
    • Afgørelse/dom 
    • Skriftlig korrespondance/kommunikation mellem aftalens parter og interessenter 
  • Familieret

    • Aftaledokument(er), f.eks. bodelingsoverenskomst, samværsaftale
    • Formueoversigt/aktivoversigt
    • Gavebrev
    • Afgørelse/dom 
    • Skriftlig korrespondance/kommunikation mellem sagens parter
  • Forsikringssager

    • Forsikringspolice
    • Tillæg til forsikringspolicer
    • Forsikringsvikår
    • Ny forsikringspolice
    • Afgørelse/dom 
    • Skriftlig korrespondance/kommunikation mellem sagens parter
  • Erstatning for personskade

    • Lægepapirer
    • Forsikringsskrivelser/forsikringsafgørelse
    • Korrespondance med skadevolder eller forsikringsselskab
    • Afgørelse/dom 
    • Skriftlig korrespondance/kommunikation imellem sagens parter
  • Andelsbolig

    • Vedtægter for andelsboligforening
    • Aftale om salg af andel i andelsforeningen
    • Pantebrev (andel)
    • Påkravsskrivelse (brev med krav eller anmodning om at betale)
    • Eksklusionsskrivelse (brev om udsmidning af andelsforeningen)
    • Husorden
    • Andelsbevis
    • Skriftlig korrespondance/kommunikation mellem sagens parter

  • Opholdstilladelser og statsborgerskab

    Dokumenter du skal medbringe:


    Afgørelser og breve fra Udlændingestyrelsen, Udlændingenævnet, SIRI eller Udlændinge- og Integrationsministeriet.


    Gennemgang af ansøgning:


    Medbring dit  MitID, så vi kan logge ind til ansøgningsskemaet, så vi kan tjekke din udfyldte ansøgning for fejl og mangler. 


    Vi hjælper ikke med at udfylde selve ansøgningen.



    Ansøgningsskema – specifikke dokumenter:


    Familiesammenføring:

    • Dit pas: Kopi af alle sider (også blanke).
    • Vielsesattest: Kopi med oversættelse (kun hvis I er gift).
    • Dokumentation:
    • Samliv (hvis I ikke er gift).
    • Sprogkundskaber, arbejde og uddannelse.
    • Bestået danskprøve (hvis relevant).

    Din ægtefælle/samlever i Danmark:


    • Boligforhold (hvis relevant).
    • Samliv (hvis I ikke er gift eller ægteskabet ikke anerkendes).
    • Evt. alvorlig sygdom eller handicap.
    • Bestået danskprøve (Dansk 3 eller højere).
    • Arbejde og uddannelse.

    Permanent ophold:

    • Dit pas: Kopi af alle sider (kun hvis du er arbejdstager, studerende eller familie til disse).
    • Dokumentation:
    • Betalt gebyr.
    • Bolig (kun hvis du er ægtefællesammenført og bor til leje).
    • Danskkundskaber (f.eks. Prøve i Dansk eller folkeskolebevis).
    • Arbejde (f.eks. årsopgørelser, kontrakter).
    • Indkomst (f.eks. lønsedler, årsopgørelser).
    • Evt. medborgerskab.
    • Evt. handicap (lægeerklæring).
    • Evt. førtidspension (kommunens afgørelse).
    • Evt. pasning af sygt barn.
    • Evt. ophold i udlandet pga. arbejde.

    Du kan finde information om din ansøgning og det digitale ansøgningsskema på www.nyidanmark.dk. 


    Her er nogle eksempler:


    Familiesammenføring

    Permanent opholdstilladelse

    Arbejdstilladelse 

Har du besøgt Retshjælpen før?

Så husk at komme den samme ugedag eller aften, som du plejer. Ellers må vi desværre bede dig komme igen en anden gang.


Hvorfor er det vigtigt?

Det sikrer, at du får den bedste hjælp, da du altid taler med de samme rådgivere. Det gælder også selvom du har en ny sag.

Shh.....

Vi har tavshedspligt

Rådgivere og medarbejdere ansat i retshjælpen har tavshedspligt. Det vil sige, at de ikke må tale med andre om dig og din situation. Rådgiverne må dog gerne tale internt (det vil sige med hinanden og den ansvarshavende leder) om samtaler og de spørgsmål, samtalerne giver. 


Alle samtaler med en rådgiver er fortrolige, og vi bruger ikke cpr.nummer i rådgivningen. 


Den eneste undtagelse til tavshedspligten er underretningspligten og afværgepligten. 

Hvis vi får viden om, at et menneskes liv er i fare eller en ung under 18 år er udsat for omsorgssvigt, så har vi pligt til at handle på denne viden. 

Du skal vide, at det er yderst sjældent, vi kommer ud for disse situationer. Hvis det sker, vil vi forsøge at finde en løsning sammen med dig. I yderste tilfælde kan vi være nødsaget til at underrette kommunen eller politiet. 

Ofte stillede spørgsmål

- find svarene her


  • Kan jeg være helt anonym?

    Retshjælpen kan godt yde rådgivning på anonym basis, hvis der alene er tale om mundtlig rådgivning. Retshjælpens medarbejdere har dog tavshedspligt og må ikke dele dine personlige informationer med andre, heller ikke med myndighederne. Du kan således trygt oplyse dine rådgivere om din juridiske problemstilling.

  • Kan jeg ringe til jer, i stedet for at møde op personligt?

    Ja, vi har åben for telefonisk rådgivning tirsdag, onsdag og torsdag fra kl. 11.30 til 12.30, samt tirsdag kl. 17.30-18.30. 

    Den telefoniske rådgivning egner sig dog kun til korte, præcise spørgsmål, som ikke forudsætter, at det er nødvendigt at gennemgå relevante papirer. Der kan ringes på tlf. 86 20 82 70.

  • Hvornår har Retshjælpen åben?

    Retshjælpen har åbent for personlig rådgivning på følgende tidspunkter: 

    Mandag og tirsdag 16.00-19.00, 

    Onsdag 13.00-16.00 samt 16.00-19.00 (Udlændingeretslig rådgivning), 

    Torsdag 11.00 -16.00 

    Fredag 10.00-13.00. 

    Vær opmærksom på, at du bliver tilknyttet den ugedag og de rådgivere, som har rådgivet dig. Det betyder, at du som udgangspunkt ikke kan få rådgivning en anden ugedag herefter.


    Husk på, at vores rådgivere yder deres bistand gratis og ulønnet i deres fritid. Det er således kun undtagelsesvist muligt at skifte til en anden ugedag, hvis der er et særligt behov herfor.

  • Er der lang ventetid på at få hjælp

    Ventetiden afhænger af, hvor mange der henvender sig den pågældende dag, og hvor komplekse problemstillingerne er den pågældende dag. Det er derfor en god ide at bestille tid eller forberede sig på nogen ventetid. I travle perioder kan vi desværre ikke garantere at alle, der er mødt op, kommer til at tale med en rådgiver, inden retshjælpen lukker.

  • Har jeg krav på at få hjælp fra Aarhus Retshjælp?

    Nej, det er Retshjælpens rådgivere, som afgør, om der skal ydes hjælp til den konkrete sag.


  • Er Aarhus Retshjælp kun for borgere i Aarhus?

    Nej, alle er velkomne til at få rådgivning hos Aarhus Retshjælp. Hvis du tjener mere end indkomstgrænserne for fri proces, yder vi dog kun en overordnet mundtlig rådgivning, som kan hjælpe dig med at vurdere, om du skal gå videre med din sag, og i givet fald hvordan.

  • Hvilke papirer skal jeg medbringe?

    F.eks. lejekontrakt, afgørelser, ansættelsesbevis, købsaftale, kontrakter, aftaler, testamente, tidligere korrespondance m.m. 

    For at vi kan rådgive dig om din sag, afhængig af sagstype, er dette eksempler på særdeles vigtig information for os, og som derfor skal medbringes allerede ved første møde.

  • Tilbyder I parkeringsmuligheder?

    Det gør vi desværre ikke, men til gengæld ligger vi tæt på byens parkeringsanlæg, busser og tog.

    Vi ligger tættest på Christiansgade, som er en parkeringsgade.

    Følgende p-huse ligger i nærheden: Telefontorvet, Musikhuset, Salling.

Share by: