Get in touch
555-555-5555
mymail@mailservice.com

Gratis online rådgivning





juridisk rådgivning tilgængelig for alle

Vi har gjort det nemmere at tilgå juridisk rådgivning med blot nogle få klik!

Snak med os

Vores hold af juridiske rådgivere står klar til at rådgive dig, og vi gør en indsats for hurtigt at besvare dine spørgsmål via Teams. Dette betyder, at du kan modtage professionel vejledning i komforten af dit eget hjem eller på kontoret, uden at det kræver tidskrævende rejser eller ventetid.


Uanset om du søger vejledning inden for familieret, lejeret, kontrakter, formueret eller andre juridiske områder, er professionel hjælp nu kun et klik væk. Vi er fuldt bevidste om de kompleksiteter og udfordringer, som juridiske spørgsmål kan frembringe. Derfor er det vores primære mål at sikre, at du nemt og bekvemt kan få adgang til kvalificeret juridisk rådgivning, netop når du har brug for det.

Vi er især opmærksomme på borgere, der har langt til et retshjælpskontor.

Forsøgsordningen kører i 2025, hvor borgere med afstand til et retshjælpskontor kan få gratis juridisk rådgivning online.

quotesArtboard 1 copy 2

Med online juridisk retshjælp gør vi kvalificeret rådgivning tilgængelig for alle – uanset afstanden til et retshjælpskontor eller andre fysiske barrierer.

Hvem kan  hjælp?

Få hjælp der, hvor du er

Hvis du tror, et dokument kan være vigtigt for din sag, så tag det med for en s I første omgang tilbyder vi vores online juridiske rådgivning til:


  • Rådsøgende, der bor mere end 15 km fra et retshjælpskontor eller lignende tilbud.
  • Rådsøgende med helbredsmæssige eller praktiske udfordringer, der gør det vanskeligt at møde op fysisk på vores kontor.
  • Bemærk, at udover de ovennævnte kriterier gælder også kriteriet for, hvem vi hjælper, og hvad vi hjælper med, fortsat. Du kan læse mere om, hvem vi hjælper, her.



Vi arbejder løbende på at udvide adgangen til online rådgivning, så endnu flere kan få glæde af dette tilbud.


Vi gør opmærksom på, at vi ikke kan tilbyde rådgivning til personer med bopæl uden for Danmark. Hvis du befinder dig uden for landet, anbefaler vi, at du kontakter relevante retshjælpstilbud i det land, hvor du har bopæl.


Vi forbeholder os retten til at afvise en rådsøgende, hvis vi bliver bekendt med, at betingelserne ikke er opfyldt. I så fald vil vi henvise til, at man møder op fysisk hos Aarhus Retshjælp eller kontakter den nærmeste retshjælp eller et lignende tilbud.


Du kan finde en oversigt over retshjælpstilbud her eller ved at kontakte Civilstyrelsen.

Vi bruger teams til online rådgivning
Når du booker en tid til online rådgivning, vil du modtage en e-mail med et link til mødet. Du kan deltage via din computer, tablet eller smartphone – det eneste, du behøver, er adgang til internettet.


Sådan fungerer det:

  1. Klik på det mødelink, du modtager i din e-mail.
  2. Du kan deltage direkte via din browser eller gennem Teams-appen, hvis du allerede har den installeret.
  3. Under mødet kan du bruge skærmdeling til at vise relevante dokumenter for din rådgiver, så vi kan hjælpe dig bedst muligt.


Vi gør opmærksom på, at vi ikke kan hjælpe med tekniske spørgsmål om Teams. Har du behov for hjælp, anbefaler vi, at du besøger Microsofts officielle supportside.


Hvordan skal du forberede dig

For at kunne rådgive dig bedst muligt under din online samtale med Aarhus Retshjælp, anbefaler vi, at du har relevante dokumenter og papirer klar i digitalt format. Vi bruger skærmdeling under samtalen, så du kan vise os dine dokumenter direkte fra din computer, tablet eller mobil.


Nedenfor har vi oplistet nogle typiske eksempler på dokumenter, som kan være relevante. Bemærk, at der også kan være andre dokumenter, der er vigtige for din sag. Hvis du er i tvivl, anbefaler vi, at du har alt relevant materiale klar i digital form.


Vi anbefaler desuden, at du har dit MitID klar, da det kan være nødvendigt at hente oplysninger fra f.eks. e-Boks, SKAT.dk, Borger.dk under samtalen.



Tjekliste til dokumenter


  • Ansættelsesret

    • Tillæg til ansættelseskontrakt
    • Ny ansættelseskontrakt
    • Andre aftaler/kontrakter relateret til ansættelsesforholdet
    • Opsigelsesskrivelse
    • Bortvisningsskrivelse
    • Fritstillingsskrivelse
    • Skriftlig korrespondance/kommunikation mellem sagens parter
  • Arveret

    • Testamente
    • Tillæg/kodicil til testamente
    • Tilbagekaldelse af testamente
    • Arveafkald
    • Formueoversigt/aktivoversigt
    • Afgørelse/dom 
    • Skriftlig korrespondance/kommunikation mellem sagens part
  • Inkasso/gæld

    • Påkravsskrivelse (brev med krav eller anmodning om at betale)
    • Rykkerskrivelse(r) (inkassofirma rykker for betaling)
    • Inkassoskrivelse (brev om at din gæld vil overgå til inkasso)
    • Aftaledokument/kontrakt (gældsbrev)
    • Dokumentationsgrundlag fra modpart eller “dokumentation for din gæld fra modparten”
    • Frivilligt forlig (aftale)
    • Skriftlig korrespondance/kommunikation mellem sagens parter
  • Lejeret

    • Lejekontrakt
    • Tillæg til lejekontrakt
    • Ny lejekontrakt
    • Andre aftaler/kontrakter lejeforholdet
    • Påkravsskrivelse og rykkerskrivelser 
    • Ophævelsesskrivelse eller “Brev om ophævelse af lejeforholdet”
    • Fraflytningsopgørelse
    • Husorden
    • Afgørelse/dom 
    • Al korrespondance/kommunikation med din udlejer/lejer
  • Kontraktforhold

    • Den pågældende kontrakt/det pågældende aftaledokument
    • Tillæg (allonge) til kontrakten/aftaledokumentet
    • Afgørelse/dom 
    • Skriftlig korrespondance/kommunikation mellem aftalens parter og interessenter 
  • Familieret

    • Aftaledokument(er), f.eks. bodelingsoverenskomst, samværsaftale
    • Formueoversigt/aktivoversigt
    • Gavebrev
    • Afgørelse/dom 
    • Skriftlig korrespondance/kommunikation mellem sagens parter
  • Forsikringssager

    • Forsikringspolice
    • Tillæg til forsikringspolicer
    • Forsikringsvikår
    • Ny forsikringspolice
    • Afgørelse/dom 
    • Skriftlig korrespondance/kommunikation mellem sagens parter
  • Erstatning for personskade

    • Lægepapirer
    • Forsikringsskrivelser/forsikringsafgørelse
    • Korrespondance med skadevolder eller forsikringsselskab
    • Afgørelse/dom 
    • Skriftlig korrespondance/kommunikation imellem sagens parter
  • Andelsbolig

    • Vedtægter for andelsboligforening
    • Aftale om salg af andel i andelsforeningen
    • Pantebrev (andel)
    • Påkravsskrivelse (brev med krav eller anmodning om at betale)
    • Eksklusionsskrivelse (brev om udsmidning af andelsforeningen)
    • Husorden
    • Andelsbevis
    • Skriftlig korrespondance/kommunikation mellem sagens parter

  • Opholdstilladelser og statsborgerskab

    Dokumenter du skal medbringe:


    Afgørelser og breve fra Udlændingestyrelsen, Udlændingenævnet, SIRI eller Udlændinge- og Integrationsministeriet.


    Gennemgang af ansøgning:


    Medbring dit  MitID, så vi kan logge ind til ansøgningsskemaet, så vi kan tjekke din udfyldte ansøgning for fejl og mangler. 


    Vi hjælper ikke med at udfylde selve ansøgningen.



    Ansøgningsskema – specifikke dokumenter:


    Familiesammenføring:

    • Dit pas: Kopi af alle sider (også blanke).
    • Vielsesattest: Kopi med oversættelse (kun hvis I er gift).
    • Dokumentation:
    • Samliv (hvis I ikke er gift).
    • Sprogkundskaber, arbejde og uddannelse.
    • Bestået danskprøve (hvis relevant).

    Din ægtefælle/samlever i Danmark:


    • Boligforhold (hvis relevant).
    • Samliv (hvis I ikke er gift eller ægteskabet ikke anerkendes).
    • Evt. alvorlig sygdom eller handicap.
    • Bestået danskprøve (Dansk 3 eller højere).
    • Arbejde og uddannelse.

    Permanent ophold:

    • Dit pas: Kopi af alle sider (kun hvis du er arbejdstager, studerende eller familie til disse).
    • Dokumentation:
    • Betalt gebyr.
    • Bolig (kun hvis du er ægtefællesammenført og bor til leje).
    • Danskkundskaber (f.eks. Prøve i Dansk eller folkeskolebevis).
    • Arbejde (f.eks. årsopgørelser, kontrakter).
    • Indkomst (f.eks. lønsedler, årsopgørelser).
    • Evt. medborgerskab.
    • Evt. handicap (lægeerklæring).
    • Evt. førtidspension (kommunens afgørelse).
    • Evt. pasning af sygt barn.
    • Evt. ophold i udlandet pga. arbejde.

    Du kan finde information om din ansøgning og det digitale ansøgningsskema på www.nyidanmark.dk. 


    Her er nogle eksempler:


    Familiesammenføring

    Permanent opholdstilladelse

    Arbejdstilladelse 


Vigtig info?

Du kan kun booke én tid ad gangen pr. spørgsmål eller sag. Det er vores rådgivere, der vurderer, om der er grundlag for at starte en sag og tilbyde yderligere hjælp. Dette sikrer, at vi kan prioritere ressourcerne og hjælpe så mange som muligt med deres juridiske udfordringer.

Beløbsgrænserne for fri proces pr. 1. januar 2025

Ansøger Beløb
Enlig 385.000 kr.
Ægteskab/samlevende 490.000 kr.
Forhøjelse for hvert barn 67.000 kr.

Når vi skal finde ud af, om du kan få gratis retshjælp på trin 2 eller 3, ser vi på dine indtægter.

Vi ser på:


  1. Lønindkomst: Penge tjent fra arbejde.
  2. Investeringer: Indtægter fra renter, aktier, og penge fra udlandet. Hvis disse investeringer har givet et tab, bliver det ikke trukket fra din samlede indkomst.


For par, tæller et fælles tab kun, hvis de sammen har tabt penge på disse investeringer.



Læs mere

Shh.....

Vi har tavshedspligt

Rådgivere og medarbejdere ansat i retshjælpen har tavshedspligt. Det vil sige, at de ikke må tale med andre om dig og din situation. Rådgiverne må dog gerne tale internt (det vil sige med hinanden og den ansvarshavende leder) om samtaler og de spørgsmål, samtalerne giver. 


Alle samtaler med en rådgiver er fortrolige, og vi bruger ikke cpr.nummer i rådgivningen. 


Den eneste undtagelse til tavshedspligten er underretningspligten og afværgepligten. 

Hvis vi får viden om, at et menneskes liv er i fare eller en ung under 18 år er udsat for omsorgssvigt, så har vi pligt til at handle på denne viden. 

Du skal vide, at det er yderst sjældent, vi kommer ud for disse situationer. Hvis det sker, vil vi forsøge at finde en løsning sammen med dig. I yderste tilfælde kan vi være nødsaget til at underrette kommunen eller politiet. 

Share by: